15-07-07

Delegatie bezocht MUH Pronsveld.

Vrijdag bezocht een delegatie de melkfabriek MUH Milch Unie Hocheifel te Pronsveld.

muh welkom

 

muhlocat     muhlogo

Verslag van een bezoek aan Muh te Pronsveld.

 

We zijn met bijna de voltallige delegatie op bezoek geweest bij de melkerij  Milch-Union Hocheifel in Duitsland en hebben die dag voor verschillende verrassingen gestaan.

Gezien de afstand hadden we afgesproken om goed op tijd te vertrekken. Dat was dan al een eerste verassing dat de bereikbaarheid zo goed was dat we eigenlijk veel te vroeg daar waren.

Eén uur en twintig minuten hadden we nodig om ons te begeven tussen Lummen en Pronsveld. Het ligt veraf en toch dichtbij.

Het bezoek begon met een uiteenzetting van de werking van de melkerij en een korte geschiedenis. Het was een fabriek dat dit jaar 970 miljoen liter melk gaat verwerken en deze plas komt van 2560 leveraars. Ze waren dit jaar al met 100 miljoen liter gegroeid. 50 % van de productie werd verwerkt tot drinkmelk in tetrabriks . Ze vonden dat er voordelen waren om zich te specialiseren op één product zodat ze zo zeer efficiënt konden werken. Bij de uiteenzetting leek het een modern fabriek. Bij de rondgang van de bedrijfsgebouwen werd ons gedacht bevestigd. De melkerij draaide op volle toeren en het leek of het personeel voor een deel op verlof was. Heel veel gebeurde er volautomatisch  zowel het afvullen van de tetrabriks  als het stockeren van de paletten. Meer dan 3 miljoen liter melk werd er per dag verwerkt en meer dan 14.000 paletten verlieten iedere dag de melkerij. Ieder jaar wordt er 15 miljoen € geïnvesteerd in groei (zonder overnames) en in efficiëntie .

Na deze rondleiding werd nog een uiteenzetting gegeven over de toekomstvisie van MUH en hun strategie naar de leveraars toe.

 

Wat kunnen we onthouden van dit bezoek:

 

Dat de stockageruimte  voor een deel leeg waren omdat de distributie nog veel hadden besteld eind juni omdat de prijzen vanaf 1 juli fors gestegen waren.

 

Dat ze in 2008 willen groeien naar 1.1 miljard liter. En dat ze over 10 jaar een verdubbeling willen van de melkplas.

 

Dat ze melk in de toekomst willen gaan ophalen in Vlaanderen omdat dit binnen hun ophaalperimeter   ligt. Ook omdat daar gebieden liggen waar over 10 jaar nog melk aanwezig is

 

Dat MUH op een locatie ligt waar ze nog vlot kan uitbreiden.

 

Dat iedere RMOvrachtwagen door een wasstraat moet als hij het bedrijf verlaat. Overal staat het logo van MUH op . Een propere vachtwagen met een mooi logo vinden ze de eerste reclame.

 

Dat de leveraars er op handen worden gedragen en dat ze aanzien worden als de basis van de melkerij.

 

Dat ze de structuur hebben van een coöperatie en een toekomstvisie van een private melkerij.  

 

Langs deze weg willen we de mensen van MUH hartelijk bedanken voor hun zeer goede ontvangst en willen we ze feliciteren met wat ze al verwezenlijkt hebben.

muhbanner

 


 

22:30 Gepost door Danoon in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.